VOEDING

9 tips om met minder moeite meer fruit te eten!

Geschreven door Steffie Endeman 16 augustus 2018 0 reacties
meer fruit eten

Fruit eten is belangrijker dan je denkt

Ja – zoals je weet – fruit eten is gezond, maar fruit eten is belangrijker dan je dacht. Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten, type 2 diabetes en bepaalde vormen van kanker. Het eten van meer dan 2 porties stuks fruit per dag dringt mogelijk het risico op ziekten nog verder terug. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom fruit de kans op ziekten verkleint. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van stoffen. Om die reden kan een vitaminepil fruit niet vervangen (bron voedingscentrum).

Ben je flink grieperig en kun je wel een oppepper gebruiken? Eet dan eens een extra stuk fruit. Men zegt niet voor niets: An apple a day, keeps the doctor away. En toch, ondanks dat we allemaal wel weten dat we per dag minimaal twee stuks fruit moeten eten, lukt dit veel mensen nog niet.

Toch kun je meer fruit eten met minder moeite, ook als je niet zo’n ‘fruitmens’ bent is het mogelijk om meer fruit te eten. Daarom hieronder 9 tips die je helpen om meer fruit te eten.

1. Koppel fruit eten aan een andere gewoonte

Meer fruit willen eten is ook een kwestie van gewoon doen -> het aanleren van een gewoonte. Waar een wil is een weg. Koppel het eten van fruit aan andere gewoonte.

Bijvoorbeeld:

  • Ontbijt met vers fruit
  • Lunch met vers fruit
  • Eet een stuk fruit om 15:00 als je trekt krijgt.
  • Eet een appel zodra je thuis komt van je werk.
  • Eet fruit als toetje.

Hoe kun jij van fruit eten een gewoonte maken?

2. Zorg voor voldoende fruit in huis en leg het in het zicht

Fruit is niet goedkoop en vaak hebben we de neiging om 4 appeltjes, 3 bananen en een bakje aardbeien te kopen. Met als gevolg dat we 4 dagen fruit eten en 3 dagen zonder fruit ‘zitten’. Zonde! Zorg daarom voor voldoende fruit in huis en ook voor voldoende variatie! Niemand wordt gelukkig als je 7 dagen achter elkaar hetzelfde soort fruit eet.

Zorg tevens dat je constant geconfronteerd wordt met die enorme berg fruit. Daardoor ben je sneller geneigd om het op te eten – je moet wel – want weggooien is zonde!

Koop dus voldoende fruit en zorg voor voldoende variatie!

3. Kies fruit wat helemaal bij jou past

Fruit dat bij mij past? Zijn er nu ook al sterrenbeeldhoroscopen van fruit? Nee, dat is niet wat ik bedoel! Word je helemaal kriebelig van het pellen van grapefruit? Of het snijden van een mango? Dwing jezelf dan niet om dat te eten. Klinkt logisch, maar soms kunnen we het onszelf onnodig ingewikkeld maken.

Ja bepaald fruit is goedkoper dan het andere, maar als je net dat duurdere fruit lekkerder vindt, dan geef je gewoon wat meer uit. Meer fruit is belangrijker dan die drie euro besparen. Door fruit te eten investeer je in je gezondheid.

Bespaar liever op chips, koekjes, je telefoonrekening of iets anders dan op je gezondheid.

Welk fruit past helemaal bij jou?

4. Maak fruit smoothies!

Smoothies zijn een ‘lastig’ aspect in een gezonde leefstijl, al snel wordt er namelijk veel te veel fruit genuttigd met 1 smoothie en vaak bevat het veel fruitsap.

Probeer daarom eens een smoothie te maken van bijvoorbeeld 30% spinazie en 70% fruit, waarbij je het fruit probeert te beperken tot 2 stuks. Hiermee voorkom je dat de smoothie één grote caloriebom wordt.

Ben je opzoek naar lekkere, verantwoorde smoothie recepten? Klik dan hier.

5. Kies voor diepvriesfruit of voorgesneden fruit

Vind je fruit eten maar een gedoe? Gun jezelf dan het – iets duurdere – voorgesneden fruit. Als je keer op keer merkt dat je geen fruit eet omdat je het moet snijden, koop dan voorgesneden fruit.

En dan niet het fruit uit blik, want daar is siroop aan toegevoegd en bevat daardoor ontzettend veel suikers. Kies het verse voorgesneden fruit of diepvriesfruit.

Tip! De Lidl verkoopt grote zakken met rood diepvriesfruit voor een zacht prijsje.

6. Vervang een andere snack door een stuk fruit

Eet je graag een Sultana, Liga of iets anders als tussendoortje? Vervang deze dan door een stuk fruit. Of vervang je toetje door fruit.

Neem een appel mee in plaats van een liga, simpeler wordt het niet.

7. Neem de tijd voor het eten van fruit

Vaak eten we ons tussendoortje ook letterlijk tussendoor. Tussen het huishouden door, als we achter onze computer zitten. Allemaal momenten waarop het pellen van een sinaasappel niet erg goed uitkomt!

Neem daarom de tijd voor het eten van fruit, maak daar jouw momentje van! Even 10 minuutjes niets moeten en genieten van het eten van gezond stukje fruit.

Zo wordt het pellen van een sinaasappel ineens een stuk minder vervelend!

8. Haal fruit eten meteen ‘uit de weg’

Lukt het maar niet om dagelijks voldoende fruit te eten? Dan is er nog een laatste alternatief en dat is bijvoorbeeld bij het ontbijt in één klap een hele berg fruit te eten. Bijvoorbeeld in de kwark of bij de havermout.

Op deze manier heb je op een slimme manier in een keer voldoende fruit binnen en hoef je er de rest van de dag niet meer na om te kijken.

9. Zie het als een investering in je toekomst

Gezond leven komt niet met 1 handje nootjes, een volkoren boterham of een lunch met quinoa. Een gezonde leefstijl is een investering die je dagelijks doet voor jou, voor jezelf.

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende fruit eet? Wat zijn jouw tips? Laat het weten in de comments hier beneden!

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM