BEWEGENPIJNVRIJPilatesYoga

Belang van mobiliteit op latere leeftijd

Geschreven door Leanne Heijmans-Spronken 28 juli 2018 0 reacties
Pilates meerssen

De titel van dit stukje roept meteen de eerste vraag op. Is mobiliteit alleen van belang op latere leeftijd? En wat is precies die latere leeftijd?

Mobiliteit betekent letterlijk beweeglijkheid. Maar ook het verplaatsen van jezelf van A naar B. Tegenwoordig doen we dat per fiets, trein, auto vliegtuig, bus etc. Vroeger hadden we deze voorzieningen veel minder en werden er hoge aanspraken gemaakt op de eigen mobiliteit, het beweeglijk zijn en in beweging brengen van je eigen lichaam van A naar B.

We zien dan ook in onze ontwikkeling, een afname in letterlijk, de beweeglijkheid van ons eigen lichaam en de fysieke inspanningen die we nog kunnen leveren met ons lichaam.Daar staat tegenover dat onze wens steeds sterker neigt naar gezond en vitaal ouder worden.

Tijd dus om iets aan onze beweeglijkheid te gaan doen.

Naarmate we ouder worden, en dat start al vanaf je 25ste, neemt de flexibiliteit van je spieren en fascia af. Stijf opstaan s’morgens, na een lange zit achter je bureau, een lange autorit. We kennen het allemaal wel. Als je daar niets tegenover stelt, wordt het van kwaad tot erger. Kijk maar naar de cijfers van lage rugklachten in Nederland. Een veelgeprezen methode, vooral door fysiotherapeuten aanbevolen, is PILATES. Een oude methode van begin 1900, ontwikkeld door Joseph Pilates. Gevangen in een kleine ruimte voelde hij de beweeglijkheid en kracht van zijn lichaam afnemen. Hij bedacht een aantal oefeningen om dit tegen te gaan en deze methode wordt nog steeds met heel veel succes gebruikt. Pilates zorgt voor lengte in de spieren, juiste gebruik van de diverse spiergroepen, toename van kracht, sterke buikspieren en rugscholing. Tot op hoge leeftijd kunnen deze oefeningen ingepast worden in je leven ( bij TEN iemand van 90 jaar). Ze dragen bij tot minder pijnklachten, grotere mobiliteit in de gewrichten en daardoor fittere en vitalere bewegingsmogelijkheden. Ook Yoga, draagt bij tot langere spieren en als extraatje een heerlijke ontspannen afsluiting. Bij de bodybalance lessen wordt ook gewerkt aan lange en sterke spieren, maar dan in een modern jasje gestoken op muziek.

Kortom, gun jezelf blijvend jeugdig bewegen, werk dan aan jezelf.
Dat kan uitstekend via bovenstaande mogelijkheden mbt je mobiliteit en daardoor vitaliteit

Advies: ga aan de slag.

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM