LIFESTYLEPIJNVRIJ

Burn-out en wat nu?

Geschreven door Frans Heijmans 30 januari 2018 0 reacties

Aan de basis van elke burn-out ligt een uit de hand gelopen stress-situatie. Om te kunnen begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren moet je eerst begrijpen wat stress eigenlijk is.

STRESS: een fantastisch mechanisme dat de mensheid geholpen heeft gevaarlijke situaties te overleven. Via je sensoren neem je een gevaarlijke situatie waar en via signalen naar de diverse geestelijke en lichamelijke functies wordt je lichamelijk en/of geestelijk in een hyper-alert-stand gezet die voorbereiden op flight or fight: Een ultieme geestelijke en lichamelijke actie dus! En na die flight-fight-actie kom je weer in de “normaal”-stand.

Zoals altijd hebben goede dingen ook een schaduwkant, zeker als er “te” bij aan te pas komt. Tegenwoordig zijn er zoveel stressmomenten waarbij het niet tot een grote actie komt waardoor je lichaam dus ook niet meer in de “normaal” stand komt. Langdurige stress die niet wordt “afgebouwd” door een flight-fight-actie blijft in het lichaam aanwezig. Dit kan zich op diverse manieren uiten, eerst onschuldig: koude handen en voeten, beetje rillerig, slecht geslapen. Echter steeds ernstiger: slecht doorslapen, vermoeid wakker worden, meer en meer humeurig, totdat je ze niet meer zonder deskundige hulp kunt trotseren.

Reactie

We reageren niet allemaal hetzelfde op stress (dat zou het wel een stuk makkelijker maken!). Ieder van ons heeft wel een of andere zwakke schakel en we zijn ook allemaal niet in dezelfde mate gevoelig voor dezelfde stressoren. Daarbij is een bepaalde mate van stress ook nog een noodzakelijke voorwaarde om tot prestaties te komen. Zorgelijk wordt het als er steeds meer lichamelijke en geestelijke functies van slag raken en uiteindelijk gaan uitvallen. Burn-out is dan ook het etiketje voor de situatie waarin een of meerdere functies dusdanig van slag zijn geraakt dat ze niet meer normaal gebruikt kunnen worden en zelfs je leven (functioneren) gaan bepalen. Een hyperventilatie-aanval is zoiets waarin je alle grip kwijt bent.

De belangrijkste stresshormonen

Een beter totaal beeld krijg je als we de werking van de 3 belangrijkste stresshormonen bekijken:

1) Adrenaline laat ademhaling en hart sneller werken, waardoor spieren beter worden voorzien van zuurstofrijk bloed, bloedvaatjes trekken samen, mensen trekken wit weg en kunnen koude handen-voeten hebben, meer zweten als bescherming tegen oververhitting.

2) Noradrenaline is qua werking vergelijkbaar met adrenaline. De bloeddruk stijgt, het bloed gaat naar spieren en hersenen en de spijsvertering wordt uitgeschakeld.  Bij teveel noradrenaline voel je je angstig, gespannen, opgewonden en met te weinig dikwijls depressief.

3) Cortisol speelt een rol bij voedselvertering, slaapritme, afweersysteem en extra bij angst en situaties waarin stress onderkend wordt. In deze onderkenning maakt het lichaam langdurig teveel cortisol aan met allerlei lichamelijke klachten tot gevolg:
– Afbraak van de spieren (cortisol herstelt het lichaam, maar breekt hiervoor spieren af om aan energie te komen)
– Gevaar voor ontstekingen
– Hart- en vaatziektes
– Minder goed werkende spijsvertering

In de volgende blog zal ik meer vertellen over de verschillende stress-symptomen en oplossingen hiervoor.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM