AfvallenBEWEGENSupplementen

Dag 10 | Sportvasten Tessa

Geschreven door Tessa van der Zanden 6 oktober 2017 0 reacties

Een he-le goedemorgen!
Goedgezind word ik wakker want het is de laatste dag sportvasten vandaag :). Het principe van deze vierde opbouwdag is eigenlijk gelijk aan de eerdere opbouwdagen en voert het verhogen van de calorie-inname uit olie- en eiwitrijke voeding verder door. Het enige verschil met afgelopen dagen is dat ik weer rijst mag bij het avondeten: KOOLHYDRATEN yummie!

Ik ben eigenlijk toch wel heel erg een koolhydraat-fan en mis het vaak ook als ik het ’s ochtends en ’s avonds niet eet. Dat heb ik wel gemerkt afgelopen 10 dagen. Waar ik ook vaak een handje aan heb is teveel koolhydraten eten: net even dat extra schepje pasta of rijst. Moet ik echt niet meer doen gewoon, meeer groenten!

Wat ik echt heb leren waarderen tijdens deze sportvastenkuur is simpel, vers voedsel. Lees: salade met tomaat en olijfjes, of broccoli met kip. Het hoeft allemaal niet met zoveel poespas. Nu ben ik half Indonesisch en in deze cultuur staat eten toch wel centraal (‘makan’, de hele dag). Hierdoor heb ik een gewoonte gehad dat ik lang in de keuken moet staan en altijd iets speciaals op tafel moet zetten: onzin! Als het druk is, en dat is het deze maand, gewoon lekker simpel eten voorbereiden en preppen. Het weekend is er tijd om gezellig (samen) te koken en ontspannen.

Nou, laatste dagje betekent ook laatste meting op de inbody weegschaal. Enof ik benieuwd ben naar het resultaat. *trommelgeroffel*

Gewicht: van 65kg naar 62kg
Vetmassa: van 15,5kg naar 14kg
Viscerale vet: van 67 naar 58,1.
Gemiddeld bij de taille, buik billen en benen is er overal 4cm (!) vanaf.

Wauw.. en dat binnen 10 dagen, bizar! Zoveel roering in je lichaam en heel speciaal om mee te maken hoe hard je lichaam aan het werken is eigenlijk. Of ik trots ben? Uhhh JA! Want makkelijk is het niet hoor. Ik denk sowieso dat je wel een gemiddelde fitheid nodig hebt om de sportvastenkuur te kunnen doen. Anders wordt het moeilijk volhouden. Maar waar ik het meeste trots op ben is het niet foetelen gedurende deze 10 (lange) dagen. Dus geen tony chocolonely ook al lag hij in het keukenkastje mijn naam te roepen. Schouderklopje voor mij! Ook conditioneel ben ik flink vooruit gegaan: meer wattage fietsen gedurende een langere tijd (terwijl ik eigenlijk niet zo’n fietspersoon ben) nog een schouderklopje voor Tessa.

Conclusie van mijn hele sportvastenavontuur:

Het was afzien, voornamelijk de vastendagen. Want ik was futloos en had vrij weinig energie om te werken en sporten. De recepten die worden gegeven zijn wel erg fijn en prettig qua afbouw/opbouw. En ongelofelijk hoeveel resultaat kan worden behaald in 10 dagen. Zou ik het aanraden? Ligt toch echt aan je fitheid en doel waarom je het wilt doen. Ik deed dit puur om meer inzicht te krijgen in het hele proces en dit te kunnen delen met jullie. De kilootjes komen er heus wel weer aan in Bali 🙂 maar ik zou het niet nog eens doen. Ik vond het namelijk een vrij heftige omschakeling en zou liever een aangepast eetpatroon toepassen bijvoorbeeld. Maar als je fit bent, snel veel wilt afvallen en meer conditie wilt: do it. Resultaat gegarandeerd als jij je houdt aan de richtlijnen en het is zeker een uitdaging.

Ik hoop dat ik jullie deze 10 dagen een beetje een beeld hebben kunnen geven wat nou precies Sportvasten is. Ik vond het in ieder geval erg leuk om eens meegemaakt te hebben en vind het tof dat ik dit met jullie mocht delen. Als je vragen hebt mag je deze uiteraard altijd vragen aan één van ons bij Ten.

See ya! Tot mijn volgende (..?) avontuur 😀

Liefs,
Tessa

PS. ik zou jullie nog vertellen wat we gaan eten morgen: POKÉ BOWL! (eigenlijk sushi in een schaaltje, dus rijst met vis en groenten. me-ga lekker) Zie foto en kwijl 🙂 en TONY’s uiteraaaard!! ❤

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM