VOEDING

Mijn tips om gezonder te uit eten

Geschreven door Esther Sondeijkers 25 april 2018 0 reacties
afvallen meerssen

Als ik ergens wel heel erg van kan genieten is het wel samen met mijn man en kinderen uit eten gaan. Vooral als dit spontaan gebeurd. Gewoon, omdat we het verdiend hebben. Moet kunnen toch? Maar hoe pak ik dat precies aan? Gezond uit eten? Ik heb daar een aantal tips voor een deel ze met jullie hieronder.

Het is en blijft een uitdaging om een beetje gezond te uit eten. Vooral voor kinderen ben je snel klaar, want dat is er meestal niet in een restaurant. Merendeel bieden ze frieten met een snack en geen groenten. Bij een uitgebreide kaart mag je blij zijn als er ook een kids pasta wordt aangeboden. Jammer….! Waarom zouden kinderen niet gewoon een kleine versie van de gerechten van de ‘grote mensen’ kunnen eten? Hier verbaas ik me heel vaak over. Voor de kids betekent uit eten meestal dat er die week zeker geen snackdag komt. Een enkele keer kan ik ze overhalen om hen samen een gerecht voor volwassenen te laten delen met bijvoorbeeld zalm of kabeljauw en een groentesupplement, maar dat is meestal niet van harte…..

Hoe doen wij dat?

Zelf geniet ik altijd het meeste van eten wanneer het ook gezond is. Ook als ik uit eten ga! Ik kan me verheugen op een lekkere salade, gegrillde vis en extra groenten. Waar je ook komt, er is altijd wel iets gezonds van te maken! En heus, ik neem ook wel wat frietjes, maar niet de hele kom….! En ja, een glaasje wijn drinken we ook, maar niet een halve fles p.p.! Wanneer het belangrijk voor je is om in balans te blijven en dit ook vol te houden kun je zeker gewoon uit eten gaan! Het hoeft namelijk niet te betekenen dat je helemaal los gaat. Er bestaat ook zoiets als keuzes maken: of/ of in plaats van en/ en. Je zult zien dat je net goed goed kan genieten.

Mijn tips

Wellicht heb je dan iets aan de onderstaande tips:

  1. Wanneer je van te voren weet dat je uit eten gaat, eet die dag gewoon normaal wat je in de basis nodig hebt. Neem voldoende eetmomenten en drink voldoende. Hiermee voorkom je dat je in de avond heel veel honger hebt en meer gaat eten dan nodig.
  2. Neem eventueel in de middag of tussendoor een portie groenten.
  3. Om de honger om 18 uur al vast te stillen (uit eten doen we meestal later) kun je een mager soepje met groenten vooraf nemen.
  4. Eenmaal daar, kijk dan wat je lekker vindt van de kaart en wat daar de gezondste optie van is.
  5. Gegrild vlees of vis is minder vet, vraag eventueel naar de mogelijkheden en laat de saus apart serveren.
  6. Vraag een extra portie groenten en een salade supplement, de groenteporties van de gerechten zijn over het algemeen veel te klein.
  7. Je kunt natuurlijk ook voor 2 voorgerechten gaan, dan zijn de porties niet zo groot.
  8. Kies van te voren of je een voorgerecht of een toetje neemt. In plaats van een toetje is een kopje koffie of een cappuccino een betere optie! Wellicht is er ook vers fruit mogelijk als toetje en anders is 1 bolletje ijs (110 kcal) ook lekker.
  9. Maaltijd salades zijn ook een goede optie als hoofdgerecht, maar let op met de dressing en de topping. De dressings maken die salade vaak heel calorierijk. Vraag of ze deze apart serveren. Geitenkaas, avocado en noten op een salade zijn heel gezond, maar leveren ook veel calorieen. Welke mogelijkheden biedt de kaart nog meer? Wellicht zijn er ook opties die niet op de kaart staan…?
  10. Drink voldoende water tussendoor, daardoor eet je minder en drink je minder alcohol. Probeer je te beperken tot maximaal 2 glazen alcohol. Onthoud dat alcohol jouw discipline ondermijnt. Voor je het weet eet je veel meer dan je met je zelf had afgesproken.
  11. Let op met de frieten en de mayo! Neem een beetje maar verzadig jezelf vooral met de groenten.
  12. Werkt het voor jou anders en is uit eten gaan bij jou een keuze voor een zondiging aan (teveel) vlees met saus, friet met mayo, nauwelijks groenten, voorgerecht, hoofdgrecht, nagerecht en meer dan 2 glazen alcohol? En wil je dit vooral zo laten, ondanks dat je toch op gewicht blijven? Dan kun je er maar beter voor zorgen dat je daar voldoende beweging tegenover zet: de dagen ervoor en erna keihard sporten is dan het credo!

Bovenstaande tips zijn een greep uit de Fit & Slank cursus. In de Fit & Slank cursus gaan we dieper in op de materie en werken we ook hard aan de gedragsverandering. Wil je meer informatie over de cursus Fit & Slank of individueel begeleidt worden door Leanne of mij? Klik dan op hier om je aan te melden!




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM