LIFESTYLE

Gezonde leefstijl: dé trends & tips voor de 2e helft van 2018

Geschreven door Steffie Endeman 28 augustus 2018 0 reacties
Gezonde levensstijel

Het is bijna september en tijd om de goede voornemens weer uit de kast te vissen. Is het tijd om de teugels weer wat strakker aan te trekken en te werken aan jouw gezonde leefstijl? We hebben dé trends en tips voor de 2e helft van 2018 op een rijtje gezet en ze gaan jou helpen bij je goede voornemens!

1. Vegan/ plant based voeding

Steeds meer mensen zijn overtuigd van het feit dat veganistisch eten of een plant based dieet beter is voor mens en natuur. Een paar jaar geleden hoorde dit nog thuis in het hokje voor hippies en activisten. De veganist was iemand die zichzelf continu moest verdedigen en vertellen waarom ze nu eigenlijk ‘konijnenvoer’ aten. Tegenwoordig is vegan het nieuwe vegetarische, steeds mensen proberen het uit of kiezen er bewust voor.

Nieuwsgierig naar een lekkere veganistische maaltijd? In de Allerhande van augustus 2018 staat een lekker veganistisch recept! Je vindt het recept hier.

Vegan loaded fries Japanse stijl

Vegan loaded fries Japanse stijl

2. Half vasten

Half vasten ook wel Intermittent fasting genoemd is geen dieet, het schrijf niet voor wat je eet, maar wanneer je eet. Je vast binnen bepaalde tijden en mag eten binnen bepaalde tijd van de dag. Een voorbeeld van dit tijdsschema is tussen 12:00-20:00 te eten en daar buiten te vasten.

3. Gezondheidsboost

Ons leven is druk, hectisch en vaak chaotisch en om dit te kunnen blijven doen kan er gebruik worden gemaakt van een kleine gezondheidsboots. Heb je een tijdje slecht gegeten of weinig energie? Dan kan een detox het antwoord zijn. Een tijd lang heel gezond eten, sporten en gebruik maken van supplementen kan ervoor doen zorgen dat we alle afval- en gifstoffen in ons lichaam kunnen verwijderen.

Lees ook: Tessa testte de Vegan Detox Boost 

4. Selectiever gebruik van social media

Nog een detox, ken je de ‘digital detox’ al? We gaan vaak naar bed en staan op met onze telefoon, het eerste wat we checken zijn al onze social media accounts, WhatsApp en tot slotte nog even de mail. Verslaafd aan je telefoon? Ervaar je klachten als: niet zonder kunnen, stress als je telefoon vergeten bent of denk je wel eens: “kijk nu alweer op mijn telefoon?” Tijd voor een ‘digital detox’, steeds meer mensen minderen hun gebruik van mobiele telefoon en gaan op rantsoen, door bijvoorbeeld vanaf 18:00 ‘s avonds hun telefoon weg te leggen.

5. Bewust leven (mindfulness, yoga of mediteren)

De kerk en religie maken steeds minder deel uit van onze samenleving en toch hebben we nog altijd dezelfde (spirituele) behoefte om bewuster te leven. Je ziet ook steeds meer dat mindfulness, yoga en mediteren bekender wordt.

Mindfulness Het betekent eigenlijk gewoon met aandacht dingen doen. Hoewel je dat natuurlijk op specifieke momenten kunt toepassen – als je bijvoorbeeld gestresst bent. Kun je mindfulness ook trainen, zodat het op een gegeven moment een gewoonte wordt.

Lees ook: Mindfulness waarom is iedereen er zo enthousiast over? 

Mediteren is een techniek waarmee we onze geest tot rust laten komen. We kunnen een bepaalde staat van bewustzijn bereiken, die heel anders is dan de staat waar we normaal in zijn. Hierdoor kunnen we beter ontspannen, meer tot onszelf komen en ook beter slapen.

Yoga Yoga is een goede manier om zowel aan je flexibiliteit als aan je geest te werken: je gedachten en lichaam komen op één lijn te liggen. Yoga helpt om beter te kunnen concentreren en met deze aandacht voel je je een stuk kalmer.

Lees ook: Wist je dat Yoga goed was voor lichaam en geest?

6. Minder eten weggooien

Bewuster leven gaat niet alleen over onszelf, maar ook over het eten dat we weggooien. Zo kunnen we als gezin of individu al slimmer boodschappen doen, maar er zijn ook ontzettend veel bedrijven die heel veel eten weggooien.

Daar haakt een app super slim op in de: Too Good To Go app. Hoe het werkt? In plaats van veel eten weggooien wegens veiligheidsvoorschriften, (terwijl het wél prima eten is) kunnen restaurants hun overgebleven voedsel aanbieden tegen een lage prijs, zodat jij je eten hebt en zij er alsnog wat aan verdienen.

7. Meer tijd en aandacht voor self-care

De effecten van een gezonde leefstijl worden steeds meer zichtbaar en helpen ons bij het voorkomen van gezondheidsproblemen. Als we goed voor onszelf zorgen is de kans groot dat we verbetering zien in zo’n beetje alle aspecten van ons leven.

Een gezonde leefstijl wordt steeds vaker gezien als iets dat uit meer bestaat dan voldoende sporten, water drinken en volwaardige voeding eten. Het is veel breder dan dat, het gaat om jezelf op één te zetten, zonder daarmee andere schade te berokkenen. Keuzes maken die goed voor onszelf zijn om goed voor onszelf te kunnen zorgen.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld vaker de natuur in te gaan, eerder naar bed te gaan, vaker te knuffelen of meer te doen wat buiten je comfort zone ligt.

8. Ontspullen

Ken je die overvolle kledingkast, de boekenkast met nog-te-lezen boeken, een voorraadkast waarvan je niet meer weet of je dat pakje nou wel of niet meer hebt. Ontspullen zorgt voor meer rust, als je overbodige spullen uit je leven gooit, worden je toekomstige dagen iets lichter, luchtiger en kalmer.

Nieuwsgierig naar dit onderwerp? Netflix produceerde een interessante documentaire over deze leefstijl (minimalisme). Je vindt de documentaire hier.

Welke trends spreken jou aan en waar zou jij mee aan de slag gaan voor de rest van 2018?




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM