Fit & SlankVOEDING

Hoe kan ik verantwoord uiteten?

Geschreven door Ger Deckers 22 juli 2017 0 reacties

Hoe kan ik verantwoord uiteten?

Als je verantwoord wilt gaan uit eten, gaat het om keuzes maken, je eerste keuze die je moet maken is, waar? Ga je voor de Nederlandse keuken of voor de shoarmatent, de Franse of de Aziatische keuken, over het algemeen kun je bijna overal op een uitzondering na goede keuzes maken!

Beslis voor je gaat uiteten wat je gaat eten, ga je voor het voorgerecht en het hoofdgerecht of pak je ook nog een nagerecht, beslis dit van te voren, want op het moment dat je de menukaart gaat bekijken en dan pas beslist, zal het veel moeilijker zijn om nee te zeggen, terwijl als je dit al van te voren met jezelf hebt afgesproken kun jij je er veel makkelijker aan houden.

Ga voor vitale voeding en fatale met hoge uitzondering!

Hier volgen enkele tips die zeker bijdragen aan jouw “verstandige keuze”.

• Als de keuze maakt voor een saus op het vlees, laat je deze dan apart serveren en niet op het vlees, zo kun jij zelf beslissen hoeveel saus jij gebruikt.
• Worden er uitsluitend frieten bij het gerecht geserveerd laat deze serveren in een schaal en niet op het bord, de keuze van de hoeveelheid ligt dan bij jou.
• Eet rond lunchtijd geen extra warme maaltijd, maar bij voorkeur een salade, bruine broodsoorten, met weinig halvarine en magere vleessoorten.
• Eet niet de hele dag niets, omdat je in de avond buiten de deur eet. Maak overdag de juiste keuze en neem bijvoorbeeld een kop bouillon rond etenstijd als het etentje later is gepland.
• Wees zuinig met aperitiefjes en met alcohol tijdens het eten.
• Bestel geen driegangenmenu, maar kies voor of een voorgerecht of een toetje.
• Wees zuinig met stokbrood en kruidenboter, gebonden soepen, sauzen en cocktails.
• Eet rustig en kauw goed, leg af en toe je bestek neer en neem een pauze.
• Eet niet te veel, probeer het gevoel van verzadigd zijn op tijd te herkennen.
• Nagerechten/toetjes zijn vaak een bron van kcal. Probeer het dessert te beperken tot vers fruit en/of yoghurt of neem koffie of thee.
• Bij een Italiaans restaurant bestel pastagerechten met de saus apart, ga voor een rode saus in plaats van een witte. Vraag eventueel voor een halve portie met een salade.
• Magere Chinese gerechten zijn bijvoorbeeld Foe yong hai, Tjap tjoy, garnalen, vis en kip. Wees zuinig met bami, nasi, mihoen en sausen en zeker met Satésaus.
• Bij de Griek neem je de gegrilde vleessoorten met een salade.
• De oosterse keuken heeft een lage kcal. waarde door het gebruik van veel groente en vis vaak in een wok, via stoom of rauw bereid, maar wees zuinig met de rijst.

Blijf altijd kritisch in je keuze. Maar als je buitenshuis eet: geniet er wel van!



We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM