BEWEGEN

Hoe ziet mijn trainingsweek eruit?

Geschreven door Maikel Bergsma 14 november 2017 0 reacties

Yes! Morgen mag ik weer! Wat zal ik eens gaan trainen, waar heb ik zin in? Hmm, aan welke spiergroepen heb ik de minste spierpijn? Of kan ik morgen toch beter een rustdag nemen?

Dit zijn de gedachten die zowat iedere avond door mijn hoofd heen gaan. Okee, ik pak morgen borst en biceps samen. Eenmaal in de gym gaat het zo lekker dat ik toch ook nog even de schouders mee pak, daar moet het wel echt bij blijven, anders kan ik morgen niet meer trainen door de spierpijn in mijn lichaam.
Zoals je misschien al opmerkt, train ik middels een ‘splitschema’. Dit houdt in dat ik per training maar een bepaald aantal spiergroepen aanpak en de rest van mijn lichaam, voor die dag, met rust laat. Dit doe ik zodat ik toch zo’n 4x per week mijn kracht trainingen kan doen, en tussendoor ook goed kan herstellen. Veel mensen denken dat de spiermassa toeneemt tijdens het trainen. Dit klopt niet. Tijdens een training ‘beschadig’ je je spieren als het ware. Daardoor ervaar je ook (vaak) spierpijn na je training. Tijdens het herstel van de spieren maak je je daadwerkelijke progressie. Je spieren herstellen namelijk zodanig dat ze sterker uit het herstel komen dan hoe ze de rustperiode ingingen. Dit noemt men ook wel het principe van supercompensatie. Oke, genoeg over trainingsleer, we hadden het over mijn trainingen.

In principe zit er in grote lijnen wel structuur in mijn trainingen, maar ook weer niet. Ik bereid mijn eigen trainingen nooit voor. In mijn hoofd bedenk ik welke spiergroepen ik wil trainen en varieer dan in de oefeningen die ik ervoor gebruik. Voor iedere spiergroep heb ik een aantal ‘standaard’ oefeningen, die ik eigenlijk voor iedere training (voor die specifieke spiergroep) gebruik. Denk aan het bankdrukken bij het trainen van de borstspieren, of de lunges (uitstappen) bij het trainen van de benen.

Ik begin de week meestal met het trainen van de borst in combinatie met de biceps. De dag erna pak ik meestal de beenspieren in combinatie met de schouders en/of triceps. Het trainen van de triceps op die dag is een beetje afhankelijk van de spierpijn die ik daar wel of niet heb. Benen trainen is nooit mijn favoriet geweest, maargoed, het hoort er wel bij uiteraard. Het ziet er ook niet uit als je bovenlichaam mooi gespierd is en de benen als sate-stokjes achter blijven. Het gevoel dat ik krijg nadat ik de benen getraind heb, is een beetje vergelijkbaar met dat van na het koken. Dan ben ik zooo blij dat ik dat weer achter de rug heb, daar krijg ik dan gewoon echt veel energie van. Een soort euforie, hahaha! De volgende spiergroepen die erna aan de beurt zijn, zijn de rugspieren, de buik en (ook weer afhankelijk van de aan- of afwezigheid van spierpijn) de triceps of biceps.
Mijn favoriete combinatie qua trainen van spiergroepen zijn de borst en de rug samen. Doordat deze (grote) spiergroepen dan helemaal vol lopen met bloed, zie ik er op dat moment uit als een soort superman, wat mijn energieniveau en zelfvertrouwen een ontzettende boost geven op dat moment.



We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM