BEWEGENKickboksen

“Kickboksen is niks voor mij”

Geschreven door Maikel Bergsma 26 februari 2018 0 reacties

Kickboksen is niks voor mij, het is veel te agressief! Agressief?! Hmm okee… “Waar baseer je dit op?”, is mijn vraag, wanneer ik dit iemand hoor zeggen. Het antwoord dat ik vaak krijg is; “Ja gewoon, met dat slaan en schoppen, daar ontstaat zinloos geweld door”. Okeeeee dan! Mooie beredenering..

Maar wanneer ik vraag of ze het ooit geprobeerd hebben, krijg ik vaak ‘nee’ te horen.

Ten eerste wordt er niet geschopt en geslagen bij kickboksen, er wordt getrapt en gestoten. Daarnaast is het een discipline waarbij je jezelf juist leert te kunnen verdedigen tegen bijvoorbeeld zinloos geweld. Er zijn altijd mensen die misbruik maken van hun kwaliteiten. Sterker nog, bij de meeste situaties waar zinloos geweld wordt aangestoken, zijn geen vechtsport beoefende personen betrokken. Zij weten namelijk wel beter…

Voordelen

Kickboksen is een perfecte vorm om je fysieke en mentale gesteldheid te verbeteren. Je leert incasseren, je leert om te gaan met vermoeidheid, maar het aller belangrijkste is dat je je medemens leert te respecteren, je ‘’agressiviteit” leert te doseren en beheersen waardoor je zal groeien als persoon. Naast boven genoemde feiten, is kickboksen een perfect middel om gewichtsafname te stimuleren. Niet voor niets zie je vaak bij programma’s als ‘obese’ en ‘I used to be fat’ dat er vormen van boksen en kickboksen worden gebruikt tijdens de trainingen. Dit omdat het hele lichaam erbij in beweging is, zowel op het gebied van krachtuithoudingsvermogen, als cardiovasculair (oftewel conditioneel).

Eigen ervaringen

Zelf ben ik ooit begonnen in de vechtsport met kickboksen. In het begin kon ik er nog niet zo veel van. Tijdens het sparren kreeg ik veel rake stoten te verwerken. Dit schrok mij een beetje af in het begin. Ik snap daarom ook waar de ‘angst’ vandaan komt van mensen die zeggen dat het niks voor hen is. Toch zette ik door omdat ik daar mijn energie uit haalde. Ik begon patronen te herkennen en de (toen nog onverwachte) stoten te blokkeren en ontwijken. Een duidelijk leerpunt dus.

Toen ik op het CIOS kwam, kwam ik in aanraking met Jiujitsu. Dit vond ik zo vet! Hier wilde ik meer over leren. Binnen 3 jaar wist ik de bruine band te bemachtigen in Jiujitsu, waar ik uiteraard erg trots op was.

Momenteel heb ik het kickboksen weer opgepakt na enige tijd hier niks meer mee te hebben gedaan. Voor mij is het een uitlaatklep en perfecte vorm van cardio, hetgeen perfect past in mijn trainingsschema, bestaande uit 4x per week kracht en 2 keer per week cardio training.

Laat alle beweringen over kickboksen los en probeer het zelf eens uit om een goed oordeel te kunnen hebben hierover. Tot snel tijdens de kickboksles, Oush!




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM