BEWEGEN

Mijn trainingsweek

Geschreven door Tessa van der Zanden 8 november 2017 0 reacties

Het heeft lang, heel lang, geduurd voordat ik mijn ideale trainingsweek-formule ontdekt had. Van 3x per week hardlopen, tot 5x per week krachttrainen. Ik denk dat ik bijna alle combo’s wel gehad heb.

Iedereen heeft natuurlijk andere doelen en interesses. Dus voor iedereen is deze trainingsweek-formule weer anders. Toen ik mij focuste op puur alleen hardlopen, begonnen bij mij de springschenen op te komen. En toen ik alleen geen krachttrainen werd ik voor mijn gevoel weer te gespierd en breed. Lastig, maar ik denk dat je erachter komt door het gewoon te proberen.

Wat wil ik precies, of anders gezegd: waarvoor train ik? Mijn lichaam in shape houden, flexibiliteit en conditie opbouwen. Wanneer ik deze 3 componenten combineer in mijn trainingsweek voel ik mij gewoon het lekkerst en het fitst. Gemiddeld train ik 4 keer per week, maximaal 5 keer. Afhankelijk van de spierpijn bepaal ik of ik de dag erna wel of niet train: luisteren naar je lichaam dus.

Hoe ziet mijn trainingsweek er nou ongeveer uit?

Maandag: krachttraining
Een nieuwe week, betekent nieuwe kansen. Op maandag begin ik vaak met krachttraining en meestal neem ik dan de beenspieren en buikspieren. Lekker beginnen met het heftigste, want bij beentraining ga ik denk ik het meest kapot van alles. Of ik dat lekker vind kapotgaan? Ja zeker ;-). Bij deze been-buik-training moet je o.a. denken aan: deadlifts, squats, walking lunges, donkey kicks enz.

Woensdag: krachttraining
Afhankelijk van mijn spierpijn van maandag bepaal ik vandaag welke spiergroepen ik vandaag train. Maar vaak is dat het bovenlichaam (rug/borst/armen). Bewust leg ik de focus niet op mijn schouders, omdat die redelijk snel breed worden bij mij. Bij deze bovenlichaam training moet je voornamelijk denken aan: push-ups, rows, benchpress, trx-oefeningen, chin-ups enz.

Donderdag: flexibiliteitstraining
Meer flexibiliteit zorgt voor minder stijfheid en sterkere spieren. Je spiervezels zijn namelijk beter doorbloedt. Hoe train ik mijn flexibiliteit? Door yoga- en pilatesoefeningen op de mat. Voor inspiratie trek ik Leanne aan de jas, of snuffel ik even rond op youtube.

Vrijdag: conditietraining
Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als ik zeg: wanneer ik zeiknat ben na mijn training heb ik goed mijn best gedaan dus dan heb ik een voldaan gevoel. Jup, dat heb ik dus ook. Naast beentraining is cardiotraining dus mijn meest voldoening gevende training. Hierbij moet je denken aan een dik uur knallen op de fiets, roeier of loopband. En op de loopband ga ik vaak 15 min hardlopen (11km/h) en 15 min helling snel wandelen (15% op 5km/h).

(Zondag): circuit training
Hmm in bed blijven liggen of toch even een circuitje doen bij Ten? Dat is mijn wekelijkse zondag dilemma. Een beetje afhankelijk of iemand met me mee wilt gaan, ga ik vaak op die dag een fullbody circuit doen waarbij ik alle spiergroepen train. Hier moet je denken aan een stuk of 8 stations waarbij ik zo snel mogelijk 12 herhalingen maak en zo ongeveer 4 van deze circuitrondes maak. Lekker sjtuk gaon dus! 🙂



We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM