LIFESTYLE

Mindfulness, waarom is iedereen er zo enthousiast over?

Geschreven door Barbara Kuiters 4 oktober 2017 0 reacties

Tegenwoordig zie je de term ‘mindfulness’ overal. Maar wat houdt het eigenlijk in? Waar je tien jaar geleden nog voorzichtig moest zijn met termen als meditatie omdat je voor je het wist bestempeld werd als ‘zwever’, worden mindfulness en meditatie nu omarmd door de wetenschap en maatschappij. “Mindfulness is een training die je in je leven gedaan moet hebben”, is wat je nu veel hoort. Maar waarom is iedereen zo enthousiast?

Herken je jezelf in een van de volgende statements?

– Ik heb moeite met inslapen omdat ik veel pieker op het moment dat ik wil gaan slapen.
– Ik ben vaak mijn spullen kwijt: “Waar heb ik mijn sleutels gelaten?”
– Ik ben veel bezig met moeilijke situaties die er nog aan zitten te komen.
– Ik ben vaak in gedachten nog met mijn werk bezig als ik thuis ben.
– Ik kan in een boze of emotionele bui dingen zeggen waar ik achteraf spijt van heb.
– Ik heb het gevoel van gejaagdheid.
– Ik mag wat meer genieten van de mooie momenten.

Zijn een of meerdere statements op jou van toepassing? Dan ben je niet de enige. Maar word je gelukkig van op die manier te leven?

Letterlijk betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandacht hebben voor’. Het is een vaardigheid waarbij je traint om meer bewust te zijn van hetgeen zich in dit moment afspeelt. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar hoe vaak is onze aandacht afgedwaald in onze gedachten? Hoewel ons denken vaak heel handig is – we kunnen bijvoorbeeld toekomst plannen maken en moeilijke problemen oplossen – is ons denken tegelijkertijd de belangrijkste oorzaak van veel problemen. Zo raakt onze geest vaak verstrikt in voortdurend denken (piekeren en zorgen maken). Ook emoties en gevoelens zoals angst, stress en oververmoeidheid zijn doorgaans het gevolg van ons denken. We liggen ‘s avonds wakker omdat we ons zorgen maken over wat er morgen gaat gebeuren. We kunnen niet stoppen met denken aan die vervelende gebeurtenis van vorige week. We zijn voortdurend bezig met de dingen die nog afgerond moeten worden op ons werk of thuis. Dit zijn allemaal voorbeelden van hoe onze geest ons in de problemen kan brengen. Mindfulness is een vaardigheid die helpt om met dit soort problematische gedachten om te gaan. Met andere woorden, je leert hoe je met behulp van aandacht een andere relatie tot je gedachten, emoties en gevoelens kunt ontwikkelen.

Wat mindfulness juist ook zo aantrekkelijk maakt is dat de effecten ervan wetenschappelijk bewezen zijn. Mensen die mindfulness beoefenen zijn over het algemeen gelukkiger, rapporteren minder angst, depressieve klachten, woede en zorgen 1,2,3,4,5. Een hogere mate van mindfulness is bovendien geassocieerd met verminderde stress, meer dankbaarheid, hoop en vitaliteit 6,7,8,9,10.

Dat zijn nogal indrukwekkende resultaten! Begrijpelijk dus, dat zoveel mensen enthousiast zijn over mindfulness.

 

Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je meer weten over de werking van mindfulness of de training zelf? Kom dan naar de informatie avond op 11 oktober!


BRONVERMELDING:

1. Drake, L., Duncan, E., Sutherland, F., Abernethy, C., & Henry, C. (2008). Time Perspective and Correlates of Well-Being. Time and Society, 17, 47–61

2. Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125–143. 

3. Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18, 272–281. 

4. Greeson J, Brantley J. (2009). Mindfulness and anxiety disorders: Developing a wise relationship with the inner experience of fear. In: Didonna F, editor. Clinical handbook of mindfulness. New York, NY: Springer; pp. 171–188. in press. 

5. Grossman P., Niemann L., Schmidt S., Walach H. (2004), Mindfulness-based stress reduction and health benefits: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research 57, 35-43. 

6. Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using 

self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13, 

27–45.

7. Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848. 

8. Cardaciotto, L., Herbert, J. D., Forman, E. M., Moitra, E., & Farrow, V. (2008). The assessment of present-moment awareness and acceptance: The Philadelphia 

Mindfulness Scale. Assessment, 15, 204–223.

9. Feldman, G., Hayes, A., Kumar, S., Greeson, J., & Laurenceau, J. (2007). Mindfulness and emotion regulation: The development and initial validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 29, 177–190. 

10. Walach, H., Buchheld, N., Buttenmuller, V., Kleinknecht, N., & Schmidt, S. (2006). Measuring mindfulness: The Freiburg Mindfulness Inventory (FMI). Personality and Individual Differences, 40, 1543–1555.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM