LIFESTYLEPIJNVRIJ

Start vanaf vandaag met het luisteren naar je lichaam!

Geschreven door Steffie Endeman 9 augustus 2018 0 reacties

Dat naar jezelf luisteren belangrijk is, weten we allemaal. Maar hoe goed kunnen we dat eigenlijk? Nog even een keer op een rij waarom naar jezelf luisteren zo ongelofelijk belangrijk is. Wie niet naar de signalen van zijn lichaam luistert, kan vaak rekenen op hardere signalen. Het spreekwoord zegt niet voor niks: wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Vaak slaap je slechter, ben je minder productief, ervaar je concentratieproblemen en wordt je vaker ziek. 

Je lichaam wil je iets vertellen

Ben jij iemand die de signalen van zijn lichaam serieus neemt? Of zit jij veel in je hoofd en word jij eerder gestuurd door je ratio? Tegenwoordig zitten we steeds meer in ons hoofd en lijkt er steeds minder verbinding te ontstaan tussen ons hoofd en ons ‘onderbuik gevoel’. De hele dag geeft jouw lichaam signalen af over hoe het met hem gaat. Denk aan bijvoorbeeld honger, dorst of de behoefte om naar de wc te gaan.

Hoeveel mensen ken jij die iedere dag opstaan met pijn in hun rug? We zijn zo gewend geraakt om signalen van ons lichaam te negeren, als we ergens pijn hebben, nemen we een paracetamol en gaan gewoon verder met waar me mee bezig waren.

Veel mensen met rugpijn buigen en strekken hun rug en beginnen hun dag met pijn, waarbij een duidelijk signaal van het lichaam wordt genegeerd. Pijn is vaak al een stadia te ver, het lichaam “schreeuwt” en wilt je daarmee iets vertellen. Misschien wil dat ene pijntje je wel zeggen dat je het even wat rustiger aan moet doen. Misschien wil die emotie wel zeggen dat je de laatste tijd wat teveel hooi op je vork hebt genomen. Door signalen en emoties te onderdrukken, maar je het er vaak niet beter op.

Balans terugvinden met behulp van signalen

Bij balans bedoelen we niet alleen het voedingspatroon, maar balans is belangrijk in elk gebied van jouw leven en met name rondom je lichaam. Je lijf is sterk en is weerbaar voor diverse invloeden van buitenaf, maar heeft ook behoefte aan aandacht, liefde en zorg. Het is sterk wanneer het in balans is maar zwak wanneer het uit balans raakt.

Je merkt duidelijk of je lichaam in balans is doordat je veel energie hebt en lekker in je vel zit. Zodra je lichaam uit balans raakt gaat het signalen geven die jou helpen om deze verkeerde koers te corrigeren en je lichaam weer in balans te brengen.

Dit zijn voorbeelden van signalen die je kunnen helpen:

  • Duidelijke pijn op specifieke plekken zoals hoofdpijn, rugpijn of krampen.
  • Een gevoel van moeheid te weinig energie.
  • Snel geïrriteerd raken
  • Versnelde ademhaling
  • Hormonale klachten
  • Het gevoel volledig de controle kwijt te zijn
  • Een verstoorde stoelgang

Stress brengt je versneld uit balans

Stress kan een enorme destructieve invloed hebben op je lichaam. Het stresshormoon(cortisol) is ontworpen om ons in opperste staat van alertheid te brengen als er gevaar dreigt. Een heel mooi natuurlijk mechanisme, wat ook zijn natuurlijke afvloei normaliter kent. Zodra het gevaar verdwenen is daalt het stressniveau en komt het terug in balans.

Tegenwoordig hoeven wij geen roofdieren meer te ontvluchten, maar wel honderd en een andere zaken. Zo kunnen we ons zorgen maken over primaire levensbehoeftes zoals zekerheid, veiligheid en geluk. De constante ‘loerende’ angst om zaken te verliezen, dingen fout te doen op het werk of vervelende dingen mee te maken zorgt voor een constant stressniveau. Dat stressniveau is niet zo hoog als wanneer je oog in oog zou staan met leeuw of iets dergelijks, maar ook niet laag genoeg om je lichaam in balans te laten komen.

Als je dus niet oppast verkeert je lichaam constant een klein beetje in een opperste staat van alertheid. Wanneer je gestresst bent verbruikt je lichaam belangrijke stoffen versneld en wordt er minder energie besteed aan heling van je lichaam en het metabolisme. Je lichaam raakt dus door stress versneld uit balans.

Luisteren naar signalen

Zodra je signalen herkent van je lichaam kun je deze informatie gebruiken om terug in balans te komen. Vaak worden we op het moment dat we ook daadwerkelijk tijd hebben(niet nemen!!) om rust te nemen, denk bijvoorbeeld aan vakantie, verkouden of krijgen de griep. De signalen van verminderde weerstand heeft jouw lichaam vaak al van te voren aangegeven, maar we schermen deze signalen vaak af zodat we maar door kunnen blijven gaan.

Door juist onze rust te nemen kan ons lichaam herstellen. Hiermee zul je mogelijk niet alleen de klacht wegnemen, maar ook ergere zaken voorkomen. Wie de signalen van zijn lichaam negeert kan vaak rekenen op sterkere signalen.

Welke stappen je onderneemt hangt af van de signalen die je krijgt. Als je pijn in je rug hebt, en je weet waar dit van komt kun je hier aan werken door bijvoorbeeld aan Yoga te doen. Wanneer je stressklachten ervaart kun je deze bijvoorbeeld verminderen met ademhalingsoefeningen i.c.m. bewegen, zoals bijvoorbeeld een Energy Control traject. Je klacht kan daarnaast aanleiding zijn om je leefpatroon aan te passen en bijvoorbeeld gezonder te gaan eten, gezonder te bewegen of meer te slapen.

In 3 stappen naar meer luisteren naar je lichaam

#1. Doe het rustiger aan. Wanneer je heel druk bent, heb je geen tijd om de signalen van je lichaam op te vangen. Je lichaam geeft ze wel, maar jij bent te druk om ze te horen. Dus doe het rustiger aan en bouw tijd in om naar je lichaam te luisteren. Door bijvoorbeeld te wandelen, een Yoga les te volgen of te mediteren.

#2. Ontspan en luister. Ga er af en toe even rustig voor zitten. Ontspan en voel hoe het met je is. Sluit je ogen en voel in je lichaam. Waar vraagt je lichaam om aandacht? Waar gaat jouw aandacht naar toe? Voel je ergens pijn of onrust? Of wellicht voelt het ergens donker of juist licht.

#3. Handel ernaar. Wanneer je geluisterd hebt naar je lichaam, is het handig wanneer je er ook naar handelt.  Doe bijvoorbeeld wat rustiger aan omdat je moe bent, of geef een bepaalde emotie die om aandacht schreeuwt even lekker de ruimte.

Je zult merken dat wanneer je beter naar je lichaam luistert en er ook naar handelt, dat je je energieker voelt, meer jezelf.

Leren voelen met de Bodyscan

Na die drie stappen nog niet helemaal onder de knie? Een van de meest gebruikte oefeningen om te leren voelen in je lichaam is de bodyscan. De bodyscan is een oefening die veel wordt gebruikt in lessen zoals: Yoga, Pilates of BodyBalance. Het is een oefening waarbij je als het ware door je lichaam wandelt en onder begeleiding voelt op de plekken waar jij op dat moment bent. Je voelt welke plaatsen in je lichaam aandacht vragen.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM