AfvallenBEWEGEN

Je Summerbody in 5 stappen

Geschreven door Pim Heijmans 13 juni 2018 0 reacties
tips summberbody

Pim hoe doe jij dat nou zo goed in shape blijven? Mag jij dan helemaal niks van jezelf? Ik heb er niet altijd uit gezien zoals ik er nu uit zie, een jaar of vijf geleden woog ik 101,3 kg. Nu word ik over 2 weken 30 jaar en ben in de shape van mijn leven. Doe ik daar alles voor en laat ik daarom alles staan? Nee, alles behalve dat, hoe ik dat wel doe lees je hier beneden in de 5 beste tips om je Summerbody te behalen en nog belangrijker te behouden!

1. Benchmarking, meten is weten!

Het is erg belangrijk dat je van jezelf weet wat precies het resultaat is dat je wilt behalen en van welk resultaat je echt waanzinnig happy wordt. Doelen zo stellen dat je er mega enthousiast van wordt geeft je de drive en de motivatie om, ook als het minder goed gaat, toch door te gaan en te blijven werken aan dat resultaat. Wat dat resultaat precies is voor jou, is afhankelijk van je doel. Wil je een sixpack of in ieder geval een strakke buik, dan moet je vetpercentage onder de 15% zitten als man en als vrouw onder de 25%. Belangrijk van een stukje benchmarken is dan ook meten, door te meten weet je precies in rationele termen wat je moet behalen. In het kader van een Summerbody kijken we vaak naar gewicht, echter is vetpercentage en de spier/vet verhouding vaak nog veel belangrijker. Als je eenmaal hebt vastgesteld wat jouw droom resultaat is in meetbare termen dan kun je verder met plannen.

2. Start op tijd en maak het niet te moeilijk.

Veel mensen onderschatten hoe lang je gedisciplineerd moet werken om tot het resultaat te komen waar je moet zijn en hoeveel tijd dit vergt. Het verbranden van 1 kg vet betekent dat je 7777 kcal in de min moet. Om bijvoorbeeld op een week tijd 1 kg vet te verliezen moet je meer dan 1000 kcal per dag EXTRA verbranden. Op een gemiddelde verbranding van 2000 kcal is dit gigantisch veel namelijk de helft meer. Voor velen is dit tijdsschema dan ook niet weggelegd, omdat dit ontzettend veel discipline vergt en je je erg weinig extraatjes kunt permitteren. Stel dus ook voor jezelf vast hoe gemotiveerd je bent en hoe realistisch je doelstelling is. Weet je dus wat het totaal te verliezen vet is, hoeveel kcal je verbrand per dag en hoeveel je binnenkrijgt op een dag dan weet je precies hoe lang het gaat duren om je doel te behalen.

3. Werk met kleine haalbare stappen, plan for success!

“Twee stappen vooruit en 1 stap terug”, is vast en zeker een uitdrukking die je vaker gehoord hebt. Vertrouw op je planning en op het proces. Als je 20 kg vet wilt afvallen dan is dat een grote moeilijk haalbare stap en lijkt dit een gigantische uitdaging. Als je uit gaat dat je een halve kilo per week afvalt, waarvan je ook een keer een week niet afvalt dan reken je met 2 kilo per maand en dan ben je over 10 maanden bij je doel van 20 kg. Dit betekent dat je in september begint aan je Summerbody voor 2019. Het grootste probleem voor het niet behalen van je doelstellingen is het niet volgen van een planning. We hebben zojuist vastgesteld dat je een halve kilo per week wilt afvallen, echter als je hier niet naar plant en handelt is dat een loze kreet. Op het moment dat je bewust bent van je valkuilen en je hebt gepland om hier op een goede en verantwoorde manier mee om te gaan, dan wordt het behalen van je doelen steeds makkelijker. Plan je voeding, je training, je ontspanning en hiermee je gedrag. Zorg dat je voorkomt dat je je eten niet bij je hebt en dus gaat voor die snelle hap. Zorg dat je voldoende tijd in je agenda inruimt om te sporten en vergeet ook niet rusten! Zorg dat deze dingen onderdeel worden van je dagelijkse routine en je verandert vanzelf je gedrag.

4. Keep it up! HOU VOL!

Gaat er een moment komen dat je denkt, pfff ik heb er nu even niet zo’n zin in, tuurlijk! Om te voorkomen dat je op dit soort moment terug valt in je oude gewoontes zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Schrijf op een aantal plekken waar je vaak komt, en vaak in valkuilen trapt, voor jezelf op wat die valkuil is en waarom je ook alweer je doel wilt behalen. Daarnaast bouw om jezelf een sociaal netwerk op om je op moeilijke momenten te steunen, dit kan bestaan uit mensen die samen met jou een resultaat willen behalen of die jou een hart onder de riem steken. Hoe langer je volhoudt, hoe sneller je went aan je nieuwe leefstijl en je nieuwe gewoonten, gedrag worden en je Summerbody werkelijkheid!

5. It gets easier!

Als je eenmaal je Summerbody hebt, voel je je zo goed dat het relatief eenvoudig is om het te onderhouden. Het grote voordeel van een gezond, energiek lichaam is namelijk dat het een hoge verbranding heeft en het dus in de basis al veel calorieën verbrandt. Je hoeft ook niet meer af te vallen en dus moet je voldoende eten om die verbrande calorieën ook weer binnen te krijgen. Dit betekent dat je je in de basis veel meer kunt permitteren en je dus ook gewoon dat ijsje, frietje, biertje of whatever kunt eten of drinken zonder dat je weer aankomt. Je zit nu in een positieve spiraal, enjoy! Ik hoop dat deze tips al een goede plek zijn om voor jezelf te starten. Heel veel succes met het shapen van je Summerbody! Ps. Het maken van een plan is niet makkelijk, mocht je hier hulp bij nodig hebben in wat voor een vorm dan ook dan kunnen we je hier uiteraard mee helpen.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM