BEWEGENLIFESTYLEMuziek

Trainen met muziek

Geschreven door Tessa van der Zanden 26 juli 2017 0 reacties

Trainen met muziek

Lang, langggg geleden in 1911 werd er door de Amerikaanse onderzoeker Leonard Ayres geconcludeerd dat fietsers sneller fietsten met een muziekband die naast de baan stond te spelen, dan wanneer het stil was. De laatste tien jaar is er steeds meer bekend geworden over wat muziek doet met je lichaam en geest.

Fijn gevoel

Zo zorgt muziek voor een fijn gevoel doordat het je beloningssystemen in de hersenen stimuleert. Opzwepende muziek veroorzaakt een hogere productie van dopamine: hierdoor voel je je beter. Ze noemen dit ook wel het plezierstofje van de hersenen. Dopamine is ook belangrijk voor de bewegingscontrole en doelgericht denken en handelen: op zich wel handig bij het sporten denk ik zo. (1)

Afleiding

Ook zorgt muziek voor een stukje afleiding. Van hoe vermoeid je bent of pijn je hebt: de gemoedstoestand wordt verhoogt. Daarnaast wordt het uithoudingsvermogen vergroot en vermindert ervaren moeite. Hierdoor kan zelfs de stofwisseling vergroot worden. (2)

‘Tempo’ & ‘Ritme-respons’

Welke muziek werkt nou het beste? Hierbij spelen twee kenmerken een belangrijke rol: tempo en ‘ritme-respons’. Ritme-respons is de mate waarin de muziek je het gevoel geeft dat je er op wilt bewegen. Welk genre muziek dit instinct activeert verschilt natuurlijk per persoon. Zo is Frans gek op de Golden Oldies en Armin van Buuren.

Mijn muzieksmaak?

Wat is mijn muzieksmaak op sportgebied? Hmm lastig, want het is best divers. Op de vloer bij Ten heb ik vaak pop of deephouse opstaan omdat ik dat vind passen bij de sfeer. Maar ik ben van mening dat het goed is om af te wisselen om het voor iedereen leuk te houden. Als ik zelf train begin ik eigenlijk altijd met foamrollen op rustige muziek: gewoon even lekker rustig de spieren losmaken. Als ik begin met het echte werk zet ik mijn playlist ‘Gym’ op, deze kun je vinden op mijn Spotify. (Gewoon even Tessa van der Zanden intypen bij zoek en dan playlists). Hier staan overigens ook wat lijstjes die ik opzet op de vloer bij Ten.

Tip

Eén tip: als je traint met oordopjes in ben je eigenlijk een beetje in je eigen wereld. Zorg ervoor dat je trainingstechniek er niet onder gaat lijden, dus ga niet teveel weg dwarrelen. Blijf gefocust en let goed op je techniek! Het is voor ons als trainer namelijk niet heel makkelijk communiceren als je dopjes in hebt.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM