BEWEGENLIFESTYLE

Wat is het geheim van een sterk lichaam?

Geschreven door Maikel Bergsma 15 augustus 2018 0 reacties
sterk lichaam

Iedereen die werkzaam is in de sportwereld, weet dat gezonde voeding centraal staat voor het behalen van resultaten. Zo levert dit een bijdrage aan het ontwikkelen van spiermassa, het verbranden van vet, het overtreffen van persoonlijke records en het sterker maken van je spieren.

Spierkracht v.s. spiermassa

‘Huh? Spierkracht en spiermassa.. Is dit niet hetzelfde?’ Zou je je wellicht afvragen. ‘Nou, niet persé.’

Voordat ik de sportwereld in ging, keek ik altijd op tegen grote gespierde mannen. Ik was in de waan dat zij de hele wereld aankonden, alsof het een soort supermen waren. Hoe gespierder, hoe sterker. Dit klinkt naar mijn mening ook logisch, maar al snel kwam ik erachter dat dit niet het geval was.

Tijd voor een stukje inspanningsfysiologie.

Een spier is opgebouwd uit een bundel spiervezels. Elke spiervezel bestaat weer uit een aantal dunne draadjes (myofibrillen), maar om hier momenteel dieper op in te gaan, vind ik nu niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind om te vertellen is dat een spiervezel ook verbonden zit aan een zenuwvezel. Bij iedere beweging die men maakt werken de spiervezels en de zenuwvezels samen, deze samenwerking noemt men een motor unit. Deze motor units spelen een belangrijke rol bij de uitleg van bovenstaand gestelde vraag.

Zoals ik net al zei, heeft iedereen motor unit bevattende spiervezels, het verschil tussen een sterk persoon en een minder sterk persoon is het aantal geactiveerde motor units in de spiervezel. Door kracht training worden steeds meer units geactiveerd en gaan de spieren steeds beter samenwerken, waardoor je dus uiteindelijk sterker wordt. Dit proces heeft niet persé invloed op de aanmaak van een grote hoeveelheid spiermassa. Ik zeg bewust ‘grote hoeveelheid’, omdat dit te maken heeft met de hoeveelheid kcal die je binnenkrijgt en waar je je spieren mee voedt. Je kan dan ook niet verwachten dat wanneer je iedere dag 2000 kcal binnenkrijgt, je net zo’n grote spieren zal krijgen als iemand die 4000 kcal binnenkrijgt. En dan heb ik het nog niet eens over verdeling van de voedingsstoffen en het type voeding. Wel kan het dus zo zijn dat jij net zo sterk bent als de persoon die 4000 kcal per dag naar binnen werkt, doordat jouw spieren over hetzelfde aantal geactiveerde motor units beschikken.

Bouw een sterk huis!

Een klein voorbeeld hiervan is het bouwen van een huis. Je kan een huis bouwen zoals je zelf wil. Dit kan via de bekende metselmethode, maar dit zou ook kunnen door een aantal stenen willekeurig op elkaar te zetten. Zal dit huis stevig worden? Dit kun je zelf natuurlijk ook beantwoorden.

Die 4000 kcal waar ik eerder op duidde, zal moeten bestaan uit gezonde macro (en micro) nutriënten. Denk aan gezonde (onverzadigde) vetten (dus geen Mac Donalds, dit zijn namelijk transvetten en die wil je het liefst zo min mogelijk in je lichaam hebben), eiwitten en langzame koolhydraten (zoals aardappelen of rijst, dus geen suiker).

Hoe word ik nou sterker?

Hoe zorg ik er nou voor dat mijn spieren sterker worden? Dit kun je doen door de spieren in je lichaam continu te blijven prikkelen door middel van kracht training. Uiteraard is de verhouding tussen het prikkelen van de spieren en het rust gunnen van de spieren ook zeer belangrijk. In de herstelperiode wordt je namelijk sterker, niet tijdens de training! Probeer je lichaam ook veelzijdig te trainen. Hiermee bedoel ik dat je niet telkens op dezelfde manier zou moeten trainen, aangezien je spieren dan wennen aan de prikkel, waardoor ze dit niet meer zien als een uitdaging en dus ook niet sterker zullen worden.

Heb je vragen over sterker worden, meer spierkracht en/of meer spiermassa? Laat het mij weten in een reactie hier beneden! 

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM