VOEDING

Wat is mealprepping?

Geschreven door Maikel Bergsma 29 juli 2017 0 reacties

Wat is mealprepping?

Meal prepping, oftewel het voorbereiden van maaltijden, is niet meer weg te denken uit het leven van een (fitness)atleet, bodybuilder of topsporter. Het grote voordeel van meal prepping is dat je je maaltijd vol gezonde voedingsstoffen altijd binnen handbereik hebt, wanneer jouw lichaam erom vraagt. Vooral handig als je 5 a 6 maaltijden per dag eet.

Schijthekel aan koken

Persoonlijk heb ik een schijthekel aan koken. Waarom weet ik ook niet, ik vind het gewoon niet leuk. Dan bedoel ik niet alleen het koken zelf, maar alles er omheen eigenlijk. Van inkopen doen, tot het snijden van de kip en de groenten en niet te vergeten het afwassen erna. Als ik nu alweer eraan denk dat het morgen weer prime-time is, begin ik er al tegen op te zien. Toch krijg ik het iedere week weer voor elkaar om 2 mealprep-momenten in te plannen en me er toe te zetten dit ook daadwerkelijk uit te voeren.

Waarom lukt het mij wel en jou niet zal je misschien denken? Het heeft allemaal te maken met wat voor doelstellingen jij neerzet voor jezelf en hoe dedicated je bent deze doelstellingen ook daadwerkelijk te realiseren. Als tiener was ik altijd erg dun en de groeispurt heeft ook een tijdje op zich laten wachten. Ze vonden mij klein en zwak. Nu kijken ze daar wel anders naar..

De knop om

Op mijn 20e ging de knop op. Van iedere dag roken en drinken, ging ik naar 4 a 5 keer per week sporten, ik stopte met roken en begon mij te focussen op mijn lichaam. Op internet zocht ik naar succesverhalen van mensen die bereikt hadden waar ik naar toe wilde. Ik zocht naar personen met ongeveer dezelfde bouw als ik, dit leidde ik af van de ”before and after” foto’s. Ik kreeg inzicht in hun voedingspatroon en las dat een gezonde en gestructureerde voeding de fundering is van een sportief lichaam. Uiteraard moest ik dit ook gaan proberen en ik zal je vertellen, de eerste 8 weken schoot mijn gewicht met 8 kg omhoog! Dit was voornamelijk spiermassa. Die eerste 8 weken gaven mij zo’n energieboost, ik moest en zou dit volhouden.

Uiteraard heb ik ook terugvallen gehad, waarbij ik totaal niet bezig was met mijn lichaam. Soms twee weken, soms 2 maanden. Belangrijk is dat je op dat soort momenten terug denkt aan waarom je bent begonnen, denk aan jouw succes ervaring en start prepping!



We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM