VOEDING

Weetje van de maand #2

Geschreven door Joan Theelen 4 april 2018 0 reacties

Waarom zijn noten goed voor je? Wist je dat noten behoren tot de oudst bekende voedselsoort voor de mens, er zijn sporen van noten gevonden die te dateren zijn tot in de prehistorie. Al duizenden jaren zijn noten een bron van energie, vet, eiwit en zelfs zetmeel voor Indianen, Inca’s en Aboriginals.

Wist je dat?

Wist je ook dat noten de honger stillen en je eetlust vermindert? Dit komt namelijk door de eiwitten en voedingsvezels in noten, die helpen om de honger te stillen en de eetlust te verminderen. Eet noten als tussendoortje! Dit kan tot gevolg hebben dat je later op de dag dan minder behoefte hebt om meer te gaan eten. Zo kan het je helpen om je totale dagelijkse inname van calorieën te verlagen.

Lekker en voedzaam

Het regelmatig eten van noten kan wel degelijk helpen om een gezond lichaamsgewicht te bereiken én te behouden, plus de risico’s van overgewicht te beperken. Noten zijn lekker én voedzaam. Daarbij kunnen ze je ook helpen om je dieet langer vol te houden. Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, kastanjes, macadamia noten, paranoten, pecannoten, pistachnoten en walnoten passen daarom perfect in je dieet als je wilt afvallen. Walnoten worden beschouwd als de gezondste soort met veel Omega-3 vetzuren en antioxidanten. Amandelen en hazelnoten leveren veel eiwitten, calcium, ijzer, kalium, zink en vitamine E.

Door maximaal 55 gram noten te eten als aanvulling op je eetpatroon, zonder andere dingen te laten staan of meer te gaan bewegen, kom je niet aan. Maar eet noten juist als vervanger van minder gezonde snacks als chips, koekjes of snoepgoed.




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM