LIFESTYLEVOEDING

Weetje van de maand #6

Geschreven door Joan Theelen 5 december 2018 0 reacties
pure chocolade

Chocolade-liefhebbers opgelet: pure chocolade is gezond! Je hoeft je chocolade-verslaving niet op te geven. Maar waar kies jij dan voor met het Sinterklaasfeest? Ga je voor  puur – melk of een witte chocolade letter? We weten allemaal dat chocola dat geheime geluksstofje bevat. Vooral bij het eten van puur chocolade komt het geluksstofje endorfine voor.

Wist je dan ook dat puur chocolade en dan met name chocolade met meer dan zeventig procent cacao of nog meer percentage én weinig toegevoegde suikers, ook nog eens goed voor je zou zijn voor je gezondheid. Maar we weten óók allemaal dat waar té voor staat, nooit goed is!

Hoeveel mag ik per dag eten?

Ongeveer 10 gram per dag draagt bij  aan je gezondheid, dat zijn zo’n beetje 2 kleine blokjes! In het begin kan pure chocolade even wennen zijn. De smaak zal wat bitterder zijn dan melk of zelf witte chocolade. Je went hier wel snel aan en je kunt het opbouwen naar een hoger gehalte percentage cacao als je wilt. Zelf ben ik begonnen met 70% en het lukt mij nu ook om 85% te eten. Ik ben dan ook meteen verzadigd.

Waarom is melk en witte chocolade dan zo slecht voor je?

Om met de witte chocolade te beginnen, witte chocolade is eigenlijk geen chocolade. Waarom dan? De cacaoboon wordt in het proces gebrand en daarna gesplitst in twee bestanddelen: cacaoboter en vloeibare, onbewerkte chocolade. In witte chocolade zit dus alleen cacaoboter, vandaar ook de kleur 😉

Melkchocolade heeft dezelfde ingrediënten als pure chocolade alleen is hier nog melkpoeder en vaak zelfs iets meer suiker aan toegevoegd.

Conclusie voor vanavond, eet een puur chocolade letter!

 

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM