BEWEGENLIFESTYLE

Zó pak jij jouw gezonde leefstijl na je zwangerschap weer op!

Geschreven door Frans Heijmans 7 augustus 2018 0 reacties
fit na zwangerschap

Goed idee? NATUURLIJK, maar wel binnen de mogelijkheden en met een gepaste doelstelling. Veel moeders leggen de lat enorm hoog na hun zwangerschap. Ze willen zo snel mogelijk weer fit worden, met alle gevolgen van dien. Hoe je het beste jouw gezonde leefstijl (weer) oppakt, lees je hieronder.

Mogelijkheden?

Veel nieuwe moeders, verwachten dat hun lichaam na de bevalling snel (lees binnen 3-4 maanden) weer terug in shape is. Daarbij wordt snel vergeten dat jouw lichaam in de voorbije 9 maanden een giga verandering heeft ondergaan om een giga prestatie te leveren: een van jouw eicelletjes is bevrucht en uitgegroeid tot een klein mensje. Dat heeft jouw lichaam mogelijk gemaakt door zich continue aan te passen en de voorradige energie en voedingstoffen te delen met dat kleine groeiende wezentje in je. Aan het einde van 9 maanden heeft je lichaam nog een meesterlijke prestatie geleverd: de bevalling, geboorte van een nieuw wereldburgertje.

Na die fantastische prestatie is er een herstelperiode nodig, zowel fysiek als mentaal. Je zult je moeten aanpassen aan het nieuwe leven, de nieuwe verantwoordelijkheden en zelf sta je een hele tijd ergens onderaan je prioriteiten lijst. Helemaal als voor de zwangerschap wordt het natuurlijk nooit meer, daar is teveel voor veranderd.

Is het dan een goed idee om toch te gaan trainen?

Yep!! Maar met welke doelstelling begin je weer?
Trainen kun je voor 3 energie-doelen doen:

  • a) herstel
  • b) verbetering
  • c) onderhoud

Bij alle 3 bestaat een training uit tijd en energie gebruiken om te bewegen waarbij de intensiteit van bewegen bij:

  • a (herstel): zorgt dat je over je grenzen heen gaat.
  • b (verbetering) zo kort mogelijk bij je grens komt maar niet er overheen.
  • c (onderhoud) lekker middenmaatje intensiteit om je lichaam te laten herstellen en naar de grens uit te putten of er over heen.

Het zal duidelijk zijn dat na een uitputtende periode van zwangerschap en bevalling, begonnen wordt met bewegen om je lichaam te laten herstellen. Meestal na de bevalling gebruik je 6 weken om langzaam weer te wennen aan “dagelijkse bewegingen”: lichamelijke verzorging, toiletbezoek, wandelingetjes enz.
Als dat weer kan, mag het bewegen iets intensiever worden om deze “vloeiender” te laten worden maar niet uit te putten. En daarna wordt het pas tijd om met dat herstel-tempootje de grens van je uithouding geleidelijk aan op te zoeken en met meer dan voldoende hersteltijd te herhalen.

Een paar belangrijk tips:

  • Zorg voor een goede conditie, altijd en overal, het helpt je oa door zwaardere tijden beter heen te komen (ook een zwangerschap en een bevalling!!)
  • Train je lichaam zo lang het verantwoord is gedurende de zwangerschap. Hierbij kunnen een verloskundige, huisarts, gynaecoloog en een goed opgeleide trainer je helpen. Waarbij “luister naar je lijf” zeer belangrijk blijft!
  • Realiseer je vooral: je hebt er 9 maanden over gedaan om van “zwanger naar bevallen” te komen. Laat het dan ook (minimaal!!) 9 maanden duren om van bevallen terug naar “normaal” te komen. Veel nieuwe moeders voelen zich na 9 maanden tot 1,5 weer de oude.
  • Een belangrijke factor in post-natale depressie is te snel dingen te willen herstellen, veranderen en bereiken. Je leven wordt nooit meer normaal (lees: terug naar voor de zwangerschap). Er is te veel veranderd in je lichaam maar ook in je emoties en je dagelijks leven. Jouw wereld is ruimer geworden met een wondertje, en moedergevoelens. En wat er ook op je pad komt, bewegen blijft een krachtig hulpmiddel, medicijn, om te herstellen. Even tijd voor jezelf te maken. Maar dan wel binnen de perken van je lichamelijke energetische en praktische mogelijkheden.
  • Blijf zacht voor jezelf! Leg de lat niet te hoog, alles heeft tijd nodig.

We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM