LIFESTYLEPIJNVRIJVOEDING

Zo verhoog je je weerstand

Geschreven door Esther Sondeijkers 9 april 2018 0 reacties
Blog item door Esther over de weerstand

Elke dag doe ik het: Mezelf na een heerlijk warme douche 1 tot 2 minuten met ijskoud water afspoelen. Vanaf mijn voeten naar mijn kruin. BBBrrrr, ik moet zeggen het is soms echt afzien, vooral in de winter! Maar met wat geluid, geblaas en getrappel dwing ik mezelf om door die kou heen te komen. En waarom ik mezelf dit aan doe?

Ten eerste, meteen daarna voel ik me heerlijk verfrist en gloeit mijn lijf. Dat vind ik prettig! Het maakt me wakker in de ochtend. En vooral, omdat mijn vader me ooit vertelde dat dit goed zou zijn voor je weerstand. Hij deed het ook en had inderdaad bijna nooit griep.

Want elk jaar is het meestal één keer prijs: We krijgen een griep en/ of een verkoudheid. Waarom wordt mijn dochter wel ziek van de griep en de rest van mijn gezin, inclusief ikzelf, niet op de zelfde manier? Ok, ik heb me een week wel zwak en ellendig gevoeld met onverklaarbare spierpijnen en hoofdpijn. Dat zal dan wel griep zijn geweest. Maar ik vind dat ik er dit jaar nauwelijks last van heb gehad ten opzichte van heel veel mensen die die dit jaar soms wel 2 weken behoorlijk ziek zijn geweest van de griep.

Versterken weerstand

Wat heb ik dan nu anders gedaan dan voorgaande jaren toen ik wel de griep kreeg? Die koude douche doe ik al jaren. Dus dan kan het dit jaar niet zijn geweest. Inmiddels ben ik nu een jaar aan het hardlopen, zou dat het kunnen zijn? Worden hardlopers dan minder snel ziek? Het zou kunnen….. Maar is er dan een verschil met andere sporten? Zo zou ik het niet durven stellen. Ik denk dat daar meer aan ten grondslag ligt. Of je wel of niet ziek wordt heeft natuurlijk heel veel met weerstand te maken.

Er zijn verschillende manieren om je weerstand te versterken:

Gezonde voeding

Uiteraard kan een gezonde leefstijl in de voeding heel veel opleveren. Vooral suiker is een grote boosdoener voor ons immuunsysteem. Neem dus fruit, lekker veel groente, onverzadigde vetten (vis!) en vezels, zodat je voldoende anti-oxidanten, vitaminen en mineralen via de voeding binnen krijgt. Gezonde voeding zorgt ook voor een goede darmflora. Deze kun je eventueel ook met probiotica verbeteren. Goede darmbacteriën vormen een barrière tegen ziekteverwekkende indringers.

Verminder stress

Wanneer we stress ervaren heeft ons lichaam andere prioriteiten, zoals bijvoorbeeld ons lichaam klaar maken om te vluchten. We maken stresshormonen aan (adrenaline en cortisol), nemen voeding veel minder goed op en we hebben minder zuurstof toevoer. Vooral langdurige stress kan onze weerstand verlagen. Wanneer je regelmatig stress ervaart kun je baat hebben met yoga en ademhalingsoefeningen om deze verminderen. Neem daarnaast voldoende rust en regelmaat.

Bewegen

De geadviseerde 30 minuten per dag bewegen is in principe goed. Dat kan een ommetje zijn, maar beter is het om je hartslag omhoog te gooien. Trap een stuk door op de fiets of ga hardlopen. Al is het maar op een sukkeldrafje. Als je er maar van gaat zweten.’

De koude douche

Ja het klopt, de koude douche staat in het lijstje! Hierdoor verbeter je de doorbloeding, functioneren je hersenen beter. Daarnaast gaat je lichaam aan het werk om zichzelf weer te verwarmen, waardoor je immuunsysteem geprikkeld wordt.

Naar buiten!

Ondanks weer en wind naar buiten gaan helpt ook! Dus dat hardlopen kan er aan hebben bijgedragen, want hierdoor kwam ik vaker buiten, daar waar ik normaal binnen in de sportschool bezig was. Buiten in de koude lucht hebben ziekteverwekkers veel minder overlevingskans! Daarnaast neem je door het daglicht vitamine D op en dit is ook een bewezen booster voor weerstand tegen griep en verkoudheid (en depressies!).

En als je dan toch ziek wordt……

Studies hebben aangetoond dat Echinacea in combinatie met vitamine C de weerstand versterken bij het ontstaan van klachten.

Mijn persoonlijke succestip: Vicks Vaporub onder voeten! Zowel bij mijn kinderen als bij mezelf heeft dit bij de eerste verschijnselen (keelpijn, snotteren) meermaals een doorval naar een verkoudheid of griep voorkomen!




We durven te wedden dat je dit ook leuk vindt

Laat een reactie achter

REN MET TEN!FACEBOOKINSTAGRAM